Page 5 - RSG
P. 5

Architect Alfons Hams realiseerde kleinschaligheid in groot schoolgebouw
In de ban van de ring
Een grote school, maar niet een school waar kinderen opgaan in de massa. Dat was een belangrijke taak die ir. Alfons Hams van Spring Architecten meekreeg bij de opdracht een ontwerp te maken voor de nieuwbouw van RSG N.O.-Veluwe. “Ik heb getracht dat te realiseren door het ontwerp te baseren op een centraal aangelegde logistieke ring”, vertelt de architect.
Hams blikt terug op een
prachtige klus. Een brede scholengemeenschap voor VMBO, HAVO en VWO met duizend leerlingen, die was gehuisvest op
twee locaties in Epe, moest hij door verbouw en nieuwbouw voorzien
van een uni-locatie. “Er moest een school ontstaan van en voor de regio; een openbare scholengemeenschap waar alle leerlingen zich thuis
voelen. Respect hebben voor elkaar staat daarbij voorop. Omdat de schoolleiding geen school wilde waar kinderen opgaan in de massa, was een zekere kleinschaligheid gewenst. Die kleinschaligheid werd ook ingegeven door de wens om verschillende sectoren en clusters binnen het onderwijs een duidelijke eigen plek te geven.”
De architect van Spring Architecten vindt dat hij er goed in is geslaagd
al die wensen in zijn ontwerp te honoreren. “Ik ben uitgegaan van een centrale logistieke ring. Aan deze ring presenteren zich de sectoren en de clusters. Dankzij de ring is er geen sprake van een oneindige lijn, maar van een rondgang met korte stukken gang. Daarbij wordt de blik gevangen door de sectoren en clusters, die zich op de hoeken kunnen profileren en presenteren.”
De nieuwbouw is compact en
autonoom toegevoegd. Door middel van de ring is het nieuwe deel in twee lagen verbonden met het bestaande gebouw. De nieuwbouw kent een centrale gang waaraan de landschappen van practica direct grenzen.
Een opvallend detail hierbij is
dat op de verdieping de gang is opgeschoven. “Hierdoor kan daglicht over de volledige lengte de gang
op de begane grond bereiken”,
legt Hams uit. “De nieuwbouw bestaat uit twee delen, die over de centrale gang ten opzichte van elkaar verschoven zijn. Hierdoor is tussen het bestaande gebouw en de nieuwbouw een patio voor licht en lucht voor beide onderdelen ontstaan. Aan de andere zijde is hierdoor bovendien een voorruimte gecreëerd voor een eigen ingang voor het VMBO. Aan deze zijde is speciaal voor de VMBO- leerlingen een schoolplein met een fietsenstalling aangelegd. ”Door deze wijze van aansluiten op het geheel
is het bestaande gebouw minimaal aangetast.”
Hoewel de nieuwbouw een eigen overblijfruimte heeft, is op de plek van de bestaande overblijfruimte
een hoofdruimte ontstaan voor het totale gebouw. Deze grenst uiteraard aan de ring. Door de inefficiëntie in
ruimtegebruik rondom de bestaande kantine aan te pakken, heeft Hams met zijn ontwerp extra vrije ruimte en contact met buiten (waaronder een toegang naar de sportveldzijde) gerealiseerd. “De vrije ruimte vormt een extra overblijfruimte rondom het overblijflokaal. Het overblijflokaal kan in deze opzet als zelfstandige ruimte worden gebruikt, bijvoorbeeld voor Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV).”
5


































































































   3   4   5   6   7