Page 10 - VA11_2023
P. 10
Rem op het scherm,
alles op het spel
De grote groei van het aantal uren dat kinderen stilzitten is de hoofdoorzaak
van de stijgende vraag naar ondersteuning en zorg voor de jeugd. Dat stellen de
auteurs van het boek ‘ALLES op het SPEL’. “De uren die kinderen voor tv, telefoon
of spelcomputer hangen gaan ten koste van fysieke speeltijd. En hoe minder er
fysiek wordt gespeeld hoe meer problemen kinderen ervaren. Gelukkig is hier
wat aan te doen. Gericht spel kan de vraag naar zorg en ondersteuning halveren.”
oorzaak. Ook het schoolsysteem fun-
geert niet optimaal. “Kinderen ervaren
te veel stress, omdat ze op een te jonge
leeftijd al bezig moeten zijn met cijfers
en letters en dat terwijl zij minder spe-
len. De intrinsieke motivatie van het kind
om te leren lezen en schrijven die wordt
er als het ware uitgeperst. Op school,
maar ook thuis door de ouders. Alles
met de beste bedoelingen, want we wil-
len allemaal dat het goed gaat met onze
kinderen. Dat is niet anders dan vroeger.
Maar we moeten kinderen in vertrouwen
hun gang laten gaan, terwijl zij buiten
spelen en hun wereld ontdekken, inclu-
sief vallen en stoten met de bijbehorende
schrammen en bulten. Wij noemen het
ook wel ‘liefdevolle verwaarlozing’. Maar
tegenwoordig ontnemen we kinderen die
Koos Stienstra en Inger Kuijlenburg: “Ook ouders en opa’s en oma’s kunnen het goede voor- ontwikkelkans, omdat ouders de risico’s
beeld geven door iets minder met hun mobiel bezig te zijn.” voor hun kinderen zoveel mogelijk
vermijden. ‘Pas op!’, is wat dat betreft de
‘Schipper mag ik overvaren?’, ‘Annama- praktijk opdoeken als ouders en begelei- grootste ontwikkelstopper.”
ria Koekoek’ of ‘Stoeprandje’. Het waren ders, maar ook leerkrachten op scholen
tot voor kort veel gespeelde spelletjes. de tips die wij in het boek aangeven KLOS
Ze zijn in de verdrukking gekomen zouden opvolgen”, zegt Koos geksche- Als voorbeeld noemt Inger de fases die
door het grote aantal uren dat kinde- rend. “Maar zonder gekheid; omdat we doorlopen moeten zijn voordat een
ren naar het beeldscherm kijken. Inger te weinig spelen kunnen kinderen zich kind daadwerkelijk leert schrijven. “De
Kuijlenburg, Koos Stienstra en Ingrid niet optimaal ontwikkelen.” prikpen. Dat was een oefening op de kleu-
Bunnik zijn werkzaam bij Intraverte in terschool waar kinderen heel veel uren
de voormalige Le Chevalierschool in Liefdevolle verwaarlozing mee doorbrachten. Je oefent er de oog-
Tongeren. Intraverte is een multidisci- Inger verwijst naar het onderwijssy- hand-coördinatie mee. Maar je leert ook
plinaire praktijk voor kinderen waarbij steem: “Er zijn zoveel kinderen die extra stilzitten en concentreren. Een andere
de ontwikkeling even niet vanzelf gaat. zorg nodig hebben. Dat kan niet de oefening ter voorbereiding op het schrij-
Zij blijven achter in hun motorische bedoeling zijn.” Het spreekt voor zich: ven is bijvoorbeeld tikkertje spelen op
ontwikkeling en kunnen zich bijvoor- als je lekker in je vel zit, dan ontwikkel je het schoolplein. Je zou dat op het eerste
beeld niet goed concentreren of worden je vanzelf. Maar teveel stilzitten, bijvoor- gezicht misschien niet bij elkaar brengen,
snel boos. “We kunnen de helft van onze beeld achter het scherm, is niet de enige maar door tikkertje leer je rennen, ontwij-
10 | BOEKEN VA-KRANT