Page 10 - VA11_2023
P. 10

Rem op het scherm,







                   alles op het spel












       De grote groei van het aantal uren dat kinderen stilzitten is de hoofdoorzaak
     van de stijgende vraag naar ondersteuning en zorg voor de jeugd. Dat stellen de
    auteurs van het boek ‘ALLES op het SPEL’. “De uren die kinderen voor tv, telefoon
      of spelcomputer hangen gaan ten koste van fysieke speeltijd. En hoe minder er
      fysiek wordt gespeeld hoe meer problemen kinderen ervaren. Gelukkig is hier
    wat aan te doen. Gericht spel kan de vraag naar zorg en ondersteuning halveren.”


                                                                           oorzaak. Ook het schoolsysteem fun-
                                                                           geert niet optimaal. “Kinderen ervaren
                                                                           te veel stress, omdat ze op een te jonge
                                                                           leeftijd al bezig moeten zijn met cijfers
                                                                           en letters en dat terwijl zij minder spe-
                                                                           len. De intrinsieke motivatie van het kind
                                                                           om te leren lezen en schrijven die wordt
                                                                           er als het ware uitgeperst. Op school,
                                                                           maar ook thuis door de ouders. Alles
                                                                           met de beste bedoelingen, want we wil-
                                                                           len allemaal dat het goed gaat met onze
                                                                           kinderen. Dat is niet anders dan vroeger.
                                                                           Maar we moeten kinderen in vertrouwen
                                                                           hun gang laten gaan, terwijl zij buiten
                                                                           spelen en hun wereld ontdekken, inclu-
                                                                           sief vallen en stoten met de bijbehorende
                                                                           schrammen en bulten. Wij noemen het
                                                                           ook wel ‘liefdevolle verwaarlozing’. Maar
                                                                           tegenwoordig ontnemen we kinderen die
    Koos Stienstra en Inger Kuijlenburg: “Ook ouders en opa’s en oma’s kunnen het goede voor-  ontwikkelkans, omdat ouders de risico’s
    beeld geven door iets minder met hun mobiel bezig te zijn.”            voor hun kinderen zoveel mogelijk
                                                                           vermijden. ‘Pas op!’, is wat dat betreft de
    ‘Schipper mag ik overvaren?’, ‘Annama-  praktijk opdoeken als ouders en begelei-  grootste ontwikkelstopper.”
    ria Koekoek’ of ‘Stoeprandje’. Het waren   ders, maar ook leerkrachten op scholen
    tot voor kort veel gespeelde spelletjes.   de tips die wij in het boek aangeven   KLOS
    Ze zijn in de verdrukking gekomen   zouden opvolgen”, zegt Koos geksche-  Als voorbeeld noemt Inger de fases die
    door het grote aantal uren dat kinde-  rend. “Maar zonder gekheid; omdat we   doorlopen moeten zijn voordat een
    ren naar het beeldscherm kijken. Inger   te weinig spelen kunnen kinderen zich   kind daadwerkelijk leert schrijven. “De
    Kuijlenburg, Koos Stienstra en Ingrid   niet optimaal ontwikkelen.”    prikpen. Dat was een oefening op de kleu-
    Bunnik zijn werkzaam bij Intraverte in                                 terschool waar kinderen heel veel uren
    de voormalige Le Chevalierschool in   Liefdevolle verwaarlozing        mee doorbrachten. Je oefent er de oog-
    Tongeren. Intraverte is een multidisci-  Inger verwijst naar het onderwijssy-  hand-coördinatie mee. Maar je leert ook
    plinaire praktijk voor kinderen waarbij   steem: “Er zijn zoveel kinderen die extra   stilzitten en concentreren. Een andere
    de ontwikkeling even niet vanzelf gaat.   zorg nodig hebben. Dat kan niet de   oefening ter voorbereiding op het schrij-
    Zij blijven achter in hun motorische   bedoeling zijn.” Het spreekt voor zich:   ven is bijvoorbeeld tikkertje spelen op
    ontwikkeling en kunnen zich bijvoor-  als je lekker in je vel zit, dan ontwikkel je   het schoolplein. Je zou dat op het eerste
    beeld niet goed concentreren of worden   je vanzelf. Maar teveel stilzitten, bijvoor-  gezicht misschien niet bij elkaar brengen,
    snel boos. “We kunnen de helft van onze   beeld achter het scherm, is niet de enige   maar door tikkertje leer je rennen, ontwij-
    10  |  BOEKEN                                                                             VA-KRANT
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15