Page 8 - VA11_2023
P. 8
Chris van der Meulen: ‘Teamspeler
met aandacht voor het individu’
Chris van der Meulen is sinds begin dit schooljaar
rector-bestuurder van het Christelijk College De
Noordgouw (VWO, Havo en Mavo) in Heerde. Hoe
bevalt het hem in Heerde? En: wie is deze gezinsman
(getrouwd met Moniek, vier kinderen) over wie je
googelend vooral veel informatie vindt over zijn
verrichtingen als voetballer op het allerhoogste
amateurniveau bij VV Berkum.
Vóór het beantwoorden van de vragen In het verlengde daarvan: een sportles
vertelt Chris waarom hij na 8 jaar ves- of een bestuursvergadering?
tigingsdirecteur op het Greijdanus Col- Na lang nadenken: “Diep van binnen
lege in Hardenberg voor De Noordgouw zeg ik: een sportles, maar ik kan ook
koos. “Het is een school in transitie. Let- oprecht blij worden van een goed ge-
terlijk door de verbouwing die gaande slaagde bestuursvergadering.”
is, maar ook vanwege de onderwijsver-
nieuwing, van traditioneel naar meer Sinterklaas of Kerst?
betrokkenheid op het leerproces bij de “Kerst en dan vooral om de diepere be-
leerling. Daarnaast is het een zelfstan- tekenis daarvan. Daarnaast vind ik het
dige scholengemeenschap en valt het samenzijn op deze dagen met mijn gezin
niet onder een holding met meerdere of met vrienden heel waardevol.”
scholen. Dat maakt het mogelijk om veel
meer ons eigen beleid uit te stippelen
en dat spreek mij ook erg aan.”
Mavo of VMBO? ‘Vanaf mei blijven de
“We zijn op dit moment een school voor mobieltjes thuis’
VWO, Havo en Mavo. Mavo staat daarbij
voor VMBO-TL, de theoretische leerweg.
Dus mijn keuze gaat uit naar wat we aan- vrijdag’ hebben we een passend karakter
bieden. Maar het zou mooi zijn als we qua gegeven waarop medewerkers en leerlin-
niveau alle leerlingen in Heerde kunnen Lhbti-discussie binnen school: wel of gen een bandje kunnen dragen of zich in
bedienen. Ik vind dat we ook onderwijs geen onderwerp? het paars kunnen kleden om zodoende
moeten bieden aan de meer op praktisch “Je stelt deze vraag vanwege onze solidariteit te tonen met lhbti’ers.”
onderwijs ingestelde leerling. Dat is ook christelijke identiteit? Ik benader dit
een opdracht van de overheid.” onderwerp vanuit mijn geloofsovertui- Nederlands, Engels, wiskunde of
ging, die staat voor naastenliefde. Ik expressie?
Sport: individueel of in teamverband? veroordeel mensen niet om hun seksuele “Dat vind ik lastig. Het is namelijk
“Zonder twijfel een teamsport. Ik heb 22 geaardheid en als school vind ik het onze allemaal belangrijk. Ik ben zelf wiskun-
jaar op het hoogste amateurniveau ge- maatschappelijke verantwoordelijkheid dedocent geweest, dus daar ligt mijn
voetbald en dat heeft me veel gebracht. om plek te geven aan groepen die niet persoonlijke voorkeur, maar verder vind
Vooral de meerwaarde van het samen geaccepteerd worden. Dat is niet een ik dat je moet doen waar je goed in bent
strijden voor een gemeenschappelijk kwestie van één dag. We hebben elke en waar je je thuis bij voelt. En als je
doel spreekt me erg aan. Ik ben een week ‘schoolpraat’, waar een onderwerp je meer thuis voelt bij een creatief vak,
echte teamspeler.” als lhbti vaak voorbij komt. De ‘Paarse dan moet je die kant op.”
8 | STANDPUNT VA-KRANT