Page 8 - VA11_2023
P. 8

Chris van der Meulen:   ‘Teamspeler







    met aandacht voor het   individu’










      Chris van der Meulen is sinds begin dit schooljaar
        rector-bestuurder van het Christelijk College De
      Noordgouw (VWO, Havo en Mavo) in Heerde. Hoe
     bevalt het hem in Heerde? En: wie is deze gezinsman
       (getrouwd met Moniek, vier kinderen) over wie je

        googelend vooral veel informatie vindt over zijn
        verrichtingen als voetballer op het allerhoogste
                   amateurniveau bij VV Berkum.


    Vóór het beantwoorden van de vragen   In het verlengde daarvan: een sportles
    vertelt Chris waarom hij na 8 jaar ves-  of een bestuursvergadering?
    tigingsdirecteur op het Greijdanus Col-  Na lang nadenken: “Diep van binnen
    lege in Hardenberg voor De Noordgouw   zeg ik: een sportles, maar ik kan ook
    koos. “Het is een school in transitie. Let-  oprecht blij worden van een goed ge-
    terlijk door de verbouwing die gaande   slaagde bestuursvergadering.”
    is, maar ook vanwege de onderwijsver-
    nieuwing, van traditioneel naar meer   Sinterklaas of Kerst?
    betrokkenheid op het leerproces bij de   “Kerst en dan vooral om de diepere be-
    leerling. Daarnaast is het een zelfstan-  tekenis daarvan. Daarnaast vind ik het
    dige scholengemeenschap en valt het   samenzijn op deze dagen met mijn gezin
    niet onder een holding met meerdere   of met vrienden heel waardevol.”
    scholen. Dat maakt het mogelijk om veel
    meer ons eigen beleid uit te stippelen
    en dat spreek mij ook erg aan.”

    Mavo of VMBO?                          ‘Vanaf mei blijven de
    “We zijn op dit moment een school voor   mobieltjes thuis’
    VWO, Havo en Mavo. Mavo staat daarbij
    voor VMBO-TL, de theoretische leerweg.
    Dus mijn keuze gaat uit naar wat we aan-                               vrijdag’ hebben we een passend karakter
    bieden. Maar het zou mooi zijn als we qua                              gegeven waarop medewerkers en leerlin-
    niveau alle leerlingen in Heerde kunnen   Lhbti-discussie binnen school: wel of   gen een bandje kunnen dragen of zich in
    bedienen. Ik vind dat we ook onderwijs   geen onderwerp?               het paars kunnen kleden om zodoende
    moeten bieden aan de meer op praktisch   “Je stelt deze vraag vanwege onze   solidariteit te tonen met lhbti’ers.”
    onderwijs ingestelde leerling. Dat is ook   christelijke identiteit? Ik benader dit
    een opdracht van de overheid.”     onderwerp vanuit mijn geloofsovertui-  Nederlands, Engels, wiskunde of
                                       ging, die staat voor naastenliefde. Ik   expressie?
    Sport: individueel of in teamverband?  veroordeel mensen niet om hun seksuele   “Dat vind ik lastig. Het is namelijk
    “Zonder twijfel een teamsport. Ik heb 22   geaardheid en als school vind ik het onze   allemaal belangrijk. Ik ben zelf wiskun-
    jaar op het hoogste amateurniveau ge-  maatschappelijke verantwoordelijkheid   dedocent geweest, dus daar ligt mijn
    voetbald en dat heeft me veel gebracht.   om plek te geven aan groepen die niet   persoonlijke voorkeur, maar verder vind
    Vooral de meerwaarde van het samen   geaccepteerd worden. Dat is niet een   ik dat je moet doen waar je goed in bent
    strijden voor een gemeenschappelijk   kwestie van één dag. We hebben elke   en waar je je thuis bij voelt. En als je
    doel spreekt me erg aan. Ik ben een   week ‘schoolpraat’, waar een onderwerp   je meer thuis voelt bij een creatief vak,
    echte teamspeler.”                 als lhbti vaak voorbij komt. De ‘Paarse   dan moet je die kant op.”
    8  |  STANDPUNT                                                                           VA-KRANT
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13